Sharon in Suriname

Time flies when you're having fun!

Hallo allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een verhaal heb geschreven, dus het moest er maar weer eens van komen.. Aangezien er weer ontzettend veel is gebeurd zal ik de verhaaltjes opdelen in een aantal stukken.

Stage

Omdat stage eigenlijk de reden is waarom we hier zijn zal ik hier maar mee beginnen haha. Inmiddels zijn we op dit moment al weer bezig met onze vijfde week stage en gaat alles steeds beter lopen. Kinderen beginnen beter naar ons te luisteren en wij leren hen ook steeds beter kennen. Daarnaast horen we steeds meer verhalen van de kinderen waarom zij in het kinderhuis verblijven en dit is soms best wel even slikken. Door deze verhalen ga ik nog meer waarderen wat mijn familie en met name m’n ouders voor mij hebben gedaan en dat zij mij een stabiele omgeving hebben kunnen bieden om veilig in op te groeien. Momenteel zijn Samantha en ik nog druk bezig om de spelzolder opnieuw in te richten en om nieuwe spullen voor de kinderen te kopen, zodat ze leuk en veilig kunnen spelen en zichzelf kunnen ontwikkelen. Helaas liggen hierdoor de activiteiten wel even stil, maar we proberen toch als het even kan dan buiten met de kinderen een spel te doen. Ook hebben we een Facebook pagina opgestart op geld in te zamelen voor het kinderhuis. We hebben al €210 ingezameld en zijn hier ontzettend blij mee, maar dit bedrag kan natuurlijk nog hoger! Voor meer informatie kunnen jullie mij mailen of op de Facebook pagina kijken: https://www.facebook.com/helphetkinderhuis

Alle donaties zijn welkom en al is het maar €1, wij en vooral de kinderen zijn overal blij mee!! Daarnaast heeft het meubelbedrijf ‘Amriet Trading’ twee kasten gedoneerd waar we speelgoed in op kunnen bergen, dus dit is ook helemaal fantastisch.

Dag van de Revolutie

Woensdag 25 februari was het de ‘Dag van de Revolutie’ hier in Suriname. In de middag zijn we met de bus naar het centrum gegaan en hadden verwacht hier een groot feest aan te treffen. Echter bleek dat het feest vooral de avond er voor was geweest en op het moment dat wij in het centrum waren was iedereen zich aan het klaarmaken voor een wandel/hardloop route door het centrum. Bijna iedereen liep in dezelfde t-shirts wat erg leuk was om te zien. Aangezien we hier verder niet zoveel konden doen hebben we een frietje gehaald bij de Nederlandse friettent hahah en tijdens het opeten hebben we gezellig gekletst met twee Nederlandse meiden. Wat hier heel erg opvalt is dat je ontzettend makkelijk met iedereen in contact komt. Niet alleen met Nederlandes, maar ook met Surinamers en iedereen is ontzettend lief en open. Na het eten zijn Samantha en ik doorgelopen naar Fort Zeelandia en het I love SU bord en hier kreeg ik een liefdesverklaring van een zwerver wat voor een grappig tafereel zorgde. Bij ’t Vat hebben we nog lekker een ijsjes gegeten en zijn daarna maar weer naar huis gegaan om heerlijk te gaan slapen.

De Poolparty

Vrijdag 27 februari was het dan eindelijk tijd voor de Poolparty waar we al een aantal weken naar aan het uitkijken waren. In de ochtend zijn we eerst met de bus naar de Centrale Markt gegaan. Deze markt kan je een beetje vergelijken met de Zwarte Markt in Nederland, maar hier verkopen ze vooral groenten en fruit wat echt bijna niks kost. Na flink wat te hebben ingekocht zijn we weer terug naar huis gegaan met de bus. Het grappige hier aan de bus terug vind ik dat je net zo lang moet wachten tot dat de bus helemaal vol zit en dan pas gaan ze rijden. Ik denk dat we dan ook wel een half uur in een stikhete bus hebben gezeten voordat we vertrokken. Tegen 19.00 uur hebben we geprobeerd een taxi te bellen, maar geen één bedrijf had een taxi want het was het einde van de maand. Dit betekent dat de meeste taxi chauffeurs hun geld binnen hebben en daarom niet meer rijden, echt heel apart. Uiteindelijk hebben we toch een taxi gevonden en na lang rond te hebben gereden vonden we eindelijk ‘De Gouverneur’ waar de pre-party was. Hier hebben we lekker een drankje gedronken en was er ook nog een soort van fanfare band op straat die muziek speelde. Niet kort daarna was het tijd om op de partybus te gaan. In de bus was voldoende drank aanwezig, heerlijke muziek en gezellig mensen. Hier hebben we dan ook meiden leren kennen waar we de rest van de avond mee hebben opgetrokken en nu ook mee omgaan. Eenmaal aangekomen bij het Wyndham Hotel moesten we zeven verdiepingen omhoog en hier ging het feest verder inclusief een zwembad waar we natuurlijk even in geplonsd zijn. Het was een ontzettend leuke avond en moe maar voldaan zijn we ons bedje ingedoken.

Auto ongelukken

In m’n eerste verhaal vertelde ik over het auto ongeluk waarbij de fietser helaas is overleden. Inmiddels hebben we er weer twee nieuwe ongelukken bij, maar gelukkig niet zo ernstig als de eerste. Ik moet zeggen dat het de afgelopen weken rustig is, maar we horen wel dagelijks piepende banden en een hoop getoeterd dus het is maar de vraag voor hoelang dit nog goed gaat. Van onze huisbaas hoorde we dat wanneer je een foto maakt van een ongeluk en je de voorpagina van de krant haalt je 250 SRD krijgt. Samantha en ik hebben dan ook gezegd dat we er maar een sport van gaan maken aangezien onze straat echt mega druk en gevaarlijk is en we er met onze neus bovenop zitten elke keer. Maar wees niet bang.. wij kijken erg goed uit en fietsen alleen overdag!

Holi Phagwa

Vrijdag 6 maart was het Holi Phagwa, een groot Hindoeïstisch feest dat door iedereen gevierd wordt. Het wordt jaarlijks gevierd en is eigenlijk een combinatie van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Omdat het een Nationale vrije dag is hebben de kinderen het feest donderdag 5 maart al op school gevierd en kwamen dus helemaal onder het gekleurde poeder terug van school. Daarna moesten ze zich snel wassen en omkleden, want we gingen deze dag naar een sportcomplex waar het kinderhuis was uitgenodigd. De hele middag was er leuke muziek en hebben we lekker gegeten. Het was een erg leuke middag en het was geweldig om te zien dat de kinderen ervan genoten. ’s Avonds was er muziek in het kinderhuis zelf en werd er ook nog weer gedanst. Moe van de hele dag wilden we lekker op tijd gaan slapen, maar helaas was er in ‘Olifant’ (dit is een ruimte waar feesten worden gegeven en echt 100m van ons appartement vandaan) een groot feest gegeven. We hebben dus zo’n beetje de hele nacht wakker gelegen en geen oog dicht gedaan. Vrijdag zouden we in de ochtend mee gaan met stage om echt Holi Phagwa te vieren, maar door het gebrek aan slaap hebben we dit toch maar niet gedaan. Wel hadden we ’s middags met de meiden van de poolparty afgesproken bij het Onafhankelijkheidsplan om Holi Phagwa te gaan vieren. Toen Samantha en ik daar aankwamen voelden we ons nog erg ‘wit’, maar hier werd al snel verandering ingebracht door alle mensen die het gekleurde poeder op ons gooiden. Het was echt een geweldig feest en misschien wel het beste wat ik toe nu toe heb meegemaakt! Iedereen was gelijk door het gekleurde poeder en het gevoel van saamhorigheid was erg groot. In de avond kwam DJ Chuckie draaien en het hele plein ging los, niet veel later ging het ook nog keihard regenen, maar dit maakte niet uit op dat moment. Het zorgde juist voor dat geweldige kippenvelmomentje of zoals wij het ondertussen noemen: een besefmomentje!

De tijd hier vliegt voorbij en moet er nog lang niet aan denken dat we weer naar huis moeten straks. We proberen echt van elk moment te genieten en zoveel mogelijk te doen, al is het soms ook lekker om een dagje helemaal niks te hoeven. Voor nu wens ik iedereen een hele fijne dag en tot snel!

Liefs Sharon

Huub, Erika, Miguel,Diana en Oma

Hoi Sharon Jouw mams en Oma zitten nu bij ons, op mijn verjaardag
We hebben je laatste bovenstaande verhaal gelezen..
Het is een leuk verhaal
Veel plezier...

groet Huub

henny en henkleuke

Leuke verhalen en schitterende foto,s uit een voor mij toch een heel andere wereld.
het lijkt mij wel leuk voor jou om een grote schat aan ervaring op te doen.
we wensen je veel plezier en succes met jullie werk

mama

Wat schrijf je toch altijd leuk en grappig, zeker wanneer je zegt dat je eigenlijk in Suriname bent om stage te lopen.
Kus