Sharon in Suriname

Danta Bai & Lobi Lafu + White Beach

Hoi hoi,

Hierbij weer een update van al mijn avonturen! De spelzolder op stage begint steeds meer vorm te krijgen en donderdag 19 maart zijn de twee kasten gebracht die gedoneerd zijn. We hebben hier veel speelgoed in kunnen opbergen waar de kinderen lekker mee kunnen spelen. Daarnaast komt de vakantie voor de kinderen er aan wat betekend dat wij veel op stage aanwezig zullen zijn om activiteiten met de kinderen te doen. Ook is er vandaag een container vanuit Nederland aangekomen van de ‘Ja-foundation’ waarin allemaal spullen zitten en waar wij wat uit mogen zoeken voor het kinderhuis. Helemaal geweldig dus!

Danta Bai & Lobi Lafu

Op zaterdag 7 maart was het tijd voor onze eerste trip naar het binnenland. Nog moe van het vieren van Holi Phagwa van de dag ervoor en nog helemaal gekleurd van al het poeder stonden we om 08.00 uur te wachten bij ‘Zin’. Niet veel later kwamen Ellen en Dorianne ook aan en toen was het wachten op onze gids met busje. We hadden verwacht dat we met meer stagiaires zouden gaan, dus het was wel even omschakelen toen bleek dat we vier Surinaamse mannen op pad gingen. Na nog een paar stops te hebben gemaakt om boodschappen te halen kwamen we al snel in het rustige, bijna uitgestorven binnenland. Het laatste stukje naar Danta Bai was over een hobbelige zandweg met een boel gaten erin. Gelukkig hadden we een ervaren chauffeur die ons veilig heeft afgezet bij de hutjes. Eenmaal uit het busje bleek het toch minder veilig.. Met het uitladen van de spullen zat één van de mannen namelijk vast met zijn vinger in een vishaak en gleed Ellen uit vol in de modder. Erger dan dit is het uiteindelijk niet geworden en alles is goed afgelopen. Het hele weekend is er heerlijk Surinaams voor ons gekookt door de mannen en was er iedere keer weer ander vers fruit, zoals watermeloen, lychees en andere tropische vruchten die ik niet ken. Zaterdagmiddag hebben we een wandeling gemaakt door het regenwoud. We moesten dwars door een beekje en over de boomstammen heen. Ook zijn we door een dorpje gekomen, maar helaas was iedereen weg. In het dorpje daarna ‘Lobi Lafu’ zou ons avontuur verder gaan, want het was tijd voor het kabelbaantraject hoog door de bomen van Suriname. In het begin was het wel een beetje eng, omdat het zo hoog was en je toch maar aan een touwtje vastzit. Uiteindelijk na een paar rode mieren weg te hebben geslagen op de kabel was het echt genieten van het mooie uitzicht en de adrenaline. Eenmaal terug bij ons hutje kregen we goddelijke soep te eten en niet lang daarna begonnen we met een drankje en hebben we de hele avond gezellig gekletst en kaartspelletjes gedaan. Na een korte nachtrust stond zondagochtend het ontbijt al weer klaar en zouden we eigenlijk gaan raften. Helaas was alleen de boot kapot waardoor dit niet door kon gaan. Het alternatief was dat we met een boot verder het binnenland in zijn gegaan en daar een dorpje hebben bezocht. We hebben 2 uur op de boot gezeten in de stromende regen hahah, maar uiteindelijk was de weg erheen wel erg mooi. Gelukkig was het op de terugweg droog en werd het al snel warm, waardoor we zelfs nog verbrand zijn. Zonnebrand hadden we natuurlijk niet meegenomen, want ja waarom zou je je insmeren als het regent.. Weer aangekomen bij ons hutje kregen we nog een maaltijd en toen was het tijd om alle spullen in te pakken en te vertrekken richting Paramaribo. Het was een ontzettend leuk en gezellig weekend. Daarnaast is het binnenland ongelofelijk mooi en heel erg rustig vergeleken met de stad. Het was heerlijk om even de drukte te ontvluchten en te genieten van al het mooie dat Suriname te bieden heeft.

White Beach

Zaterdag 14 maart zijn we voor het eerst naar White Beach geweest. White Beach is een kunstmatig aangelegd zandstrand aan een rivier. Om 10.00 uur hadden we afgesproken met Dorianne en Klaske bij de bussen, maar helaas is het hier zo dat de buschauffeur net zolang wacht totdat zijn bus vol zit voordat ie gaat rijden, wat betekende dat we pas om 11.00 uur konden vertrekken. Een uurtje later kwamen we aan bij White Beach en hebben hier lekker de hele middag relaxt op het strand gelegen. We hebben heerlijke baka bana (gebakken banaan) gegeten en een groepje mannen ontmoet. Aan het eind van de middag waren er nog twee van deze groep over en konden we met hen mee terug rijden naar Paramaribo. Erg fijn, want dit scheelde ons toch weer een busrit over hobbelige wegen en 2,50srd (€0,70) oftewel de bus kost ook bijna helemaal niks hahah. Helaas liep deze autorit voor de mannen iets minder leuk af, want vlak voor Paramaribo werden we aangehouden door de politie. Één van de mannen had namelijk geen gordel om en moest daarom een boete van 75srd betalen. Uiteindelijk hebben ze ons netjes en veilig in het centrum afgezet en hebben we vanuit daar een bus naar huis gepakt. Eenmaal thuis bleek dat we ondanks dat de zon nauwelijks scheen toch erg verbrand te zijn en hebben ons lesje geleerd om toch altijd goed te smeren met zonnebrand…

In mijn volgende verhaal zal ik jullie vertellen over onze ‘Surinaamse 5 minuutjes, het heerlijke eten en onze eerste salsa les. Daarnaast gaan we aankomend weekend op Springbreak trip met allemaal stagiaires. Het wordt een weekend vol sportactiviteiten en hopelijk een boel gezelligheid.

Mi lobi yu!

Oma Dolphyn.

Een heel mooi verhaal en prachtige fotos goed om met mekaar te genieten groeten oma .

mama

Hey oma als eerste gereageerd?
Ze leert het al. Fijn om te lezen en te zien dat je het naar je zin hebt. Begin je nu wel iets te missen maar ja het is zo weer juli ha ha.

Kus mama en papa

henk en henny

Wat een leuke verhalen weer van je avonturen. Je vader en Henk zijn bezig met de tuinafscheiding. Het regent een beetje, maar de diehards gaan stug door.

Groeten, Henk en Henny

erika

Je begint steeds meer op Floortje Dessing te lijken. Is een reisprogramma op tv niet iets voor jou? Grapje, maar je beschrijft alles zo mooi dat het bijna lijkt alsof ik er ook bij ben. Ben stiekem best wel jaloers. Liefs, Erika.

Gonny

Vandaag even tijd gemaakt om je verhalen te lezen, wat ontzettend leuk. Je beleefd van alles dat is wel duidelijk. Hebben erg gelachen over de taxi die er niet was omdat de chauffeurs hun geld binnen hadden voor die maand, ha ha. Jij moet wel flink omschakelen als je weer terug komt, denk ik. Maar nu eerst maar eens al die kindjes wat goeds leren en daarnaast heel veel genieten van Suriname. Hoe kun je wat geld doneren? Heb je dat ergens geschreven? Zal het anders wel even aan je mams vragen. Groetjes uit Ruurlo
(ik zie volg je via je Facebook, dus via die weg kun je ook reageren.